Forsiden > å bo i gården

Å bo i gården

På denne siden finner du praktisk informasjon for deg som flytter inn og for deg som allerede bor i gården.

Brannvarsler

Alle leilighetene har installert en fastmontert brannvarsler i taket. Denne er en del av gårdens felles alarmanlegg. Alarmen er ikke koblet til Brannvesenet. Hvis du utløser brannalarmen ved et uhell har du 3 minutter på deg til å ordne opp. De fleste alarmer skyldes svidd mat.

Gjør slik hvis alarmen går hos deg:

  • Sett den brente maten på balkongen
  • Skru på kjøkkenviften
  • åpne alle vinduer
  • Bruk et håndkle til å vifte ut røyken

De 3 første minuttene går alarmen bare inne hos deg. Hvis det fortsatt er røyk inne hos deg etter 3 minutter går alarmen i hele huset og alle må evakuere.

Calling-anlegget

Alle leiligheter har et kombinert calling-anlegg med lyd og video.
Bruksanvisning for anlegget inni leiligheten
Bruksanvisning for anlegget på utsiden

Forsikring

Gården er forsikret i Codan Forsikring. Vårt polisenummer er 440264570. Hjemmeside Codan Forsikring

Husdyr

Du må søke styret om tillatelse til å ha hund eller katt. Mer detaljer om dette finner du i husordensreglene. Følg lenken Vedtekter, regler, fremleie.

Husleie

Husleie betales direkte til OBOS.

Nyinnflyttere får tilsendt blanketter for innbetaling av husleie fra OBOS. Dette kan imidlertid ta noe tid. Vi anbefaler at du tidlig følger opp dette ved å kontakte vår borettslagkontakt i OBOS.

Kontaktinfo til OBOS under Om gården.

Komfyrvakten

Hvis komfyren plutselig slutter å virke, er det ikke sikkert at feilen ligger i komfyren. Mest sannsynlig er det komfyrvakten som trenger nye batterier. Komfyrvakten sørger for å passe på komfyren om du skulle glemme å skru av plater og slår av komfyren hvis kjelen blir tørrkokt eller en plate blir stående på lenge.

Komfyrvakten er en bra ting å ha, men den trenger nye batterier av og til. Hvis komfyrvakten slutter å virke, kutter den strømmen til komfyren. Den varsler selv ved å begynne å pipe.

De fleste i gården har samme type komfyrvarsler. Se bilde. Du løsner den fra veggen ved å dra den rett mot deg. Løsne platen bak ved å sku ut de to skruene og sett inn to nye AAA batterier.

Kontakt vaktmesteren hvis du trenger hjelp!

Mailingliste

Gården har en egen mailingliste til alle aksjonærer og leietagere. På mailinglisten får du god informasjon om saker som berører gården og alle som bor her. Vi oppfordrer alle til å melde seg på.

Mer om mailinglisten under Kontakt oss i menyen til høyre.

Navneskilt til døren og postkassen

Det er obligatorisk å ha navn på postkassen. Ta kontakt med styret ved overtagelse av ny leilighet, så vil styret sørge for at det blir laget skilt til din postkasse. Skilting av postkasse er gratis.

Det er frivillig om du vil sette navn på døren din, men vi oppfordrer likevel alle til å gjøre det. Det er hyggeligere for alle når dørene har et navn! Vi ber om at du bruker en meget liten stift eller spiker når du henger opp skilt, og ikke driller store hull i døren.

Nøkler

Nøkkel til leiligheten og nøkkel til postkassen får du av forrige eier eller megler. Kontakt styret hvis du trenger å få laget flere nøkler til leiligheten. Nøkkel til postkassen kan du få slipt i en butikk/hos låsesmed. Gården bruker elektroniske brikker på hoveddøren og alle dører i fellesarealenene som vaskeri og inn til bodområdene. Kontakt vaktmester hvis du trenger ny brikke.

Parkeringsplasser og garasjeplass

Innendørs garasjeplasser vil være tilgjengelige når byggeprosjektet nærmer seg slutten. Gården har 15 utendørs parkeringplasser til utleie. Innendørs garasjeplasser er kun for salg til aksjonærene i gården. Kontakt styret for mer informasjon hvis du ønsker å stå på venteliste for en fast utendørs parkeringsplass eller garasjepass. Vær obs på at avtale om ventelisteplass er en sak mellom styret og den enkelte aksjonær. Plassen kan ikke overdras til andre.

Post

Nærmeste postkontor er i Bjølsenhallen. Nærmeste postkasse finner du ved inngangen til Sagenehjemmet, rett ved siden av gården vår.

Renhold

Korridorer og fellesarealer vaskes tre ganger i uken av et renholdsfirma. Vaskeriet rengjøres ca. 4 ganger i uken av vaktmesteren.

Rør og vann

Hvis du trenger å sku av vannet i leiligheten så er stoppekranen ute i korridoren, oppe i taket. Langs taket vil du se merkelapper med leilighetsnummer, vipp opp takplaten nærmest ditt leilighetsnummer, der vil du finne stoppekranen.

Hvis det er feil på vannrør i leiligheten og det ikke er umiddelbar krise, kontakt vaktmesteren for å høre om han kan hjelpe.

Styret

Styret for Maridalsveien 205 AS møtes jevnlig og arbeider for alle som bor i gården. Vi er svært åpne for spørsmål og forslag til saker. Du er velkommen til å ta kontakt hvis du lurer på noe, stort eller smått.

For å kontakte styret, følg lenken Kontakt oss i menyen til høyre.

Strøm og elektrisk anlegg

Strømmålerne til leilighetene er spredd over hele kjelleren i samme del av kjelleren som bodene.

Tommelfingerregelen er at måleren er i den samme delen av kjelleren som leiligheten din. Eksempel: Hvis leiligheten din er i nord, mot bakgården, så er måleren også i nord, mot bakgården. Døren inn til bod-arealene åpner du med leilighetsnøkkelen. Unntak for 6. etasje, her er strømskapene ute i korridoren. Hvis du ikke finner ditt skap, ta kontakt med vaktmesteren så hjelper han deg.

Hvis du opplever feil på det elektriske anlegget i leiligheten og det ikke er umiddelbar krise; kontakt vaktmesteren for å høre om han kan hjelpe.

Søppel og avfall

Det står søppelcontainere på sørsiden av gården, her kan du kaste papir og husholdningsavfall. Ute på fortauet, rett bak søppelcontainerne, står det egne avfallsstasjoner for glass og metall. Vi oppfordrer sterkt til at du kildesorterer søppelet ditt. Grønne og blå søppelposer til henholdsvis mat- og plastavfall får du gratis på de fleste matbutikker.

3-4 ganger i året leier gården inn store containere så du kan få kastet møbler og andre store ting.

Teknisk dokumentasjon

Her finner du teknisk dokumentasjon for hver enkelt leilighet.

TV og Internett

Gården har et fiberoptisk opplegg for TV-signaler og Internett. Drift av anlegget er inkludert i husleien. Husleien inkluderer også en standard kanalpakke fra Get og en Get Box Mikro som du må ha for å ta inn TV-signalene.

Hvis boksen ikke fulgte med da du overtok leiligheten, kontakt Get. De vil sende en til deg i posten eller du kan avtale å hente den selv på Get sitt servicesenter, Maridalsveien 323 i Nydalen. Du spaserer dit på ca. 20 minutter eller du kan ta buss 54 fra Bjølsen.

Merk at husleien ikke inkluderer Internett - dette må du selv bestille. Gården har en avtale som gjør at du er bundet til å bestille fra Get.

Kontakt Get
Her kan du se hvordan du velger kanaler (opplæringsvideo)
Slik får du inn TV på mobil og nettbrett (opplæringsvideoer)

Vaktmester

Gården har en deltidsvaktmester som bor i gården. Mer under Kontakt oss til høyre.

Vaskeri

Gården har et fellesvaskeri i kjelleren med vaskemaskiner og tørketromler til gratis bruk for beboere. Du bruker leilighetsnøkkelen for å komme inn til vaskeriet. Det er ingen reservering og ingen faste tider for vask; finner du en ledig maskin kan du bruke den.

Veggene inni leiligheten

På innvendige vegger er det 13 mm gips med stålstender bak gipsen. På skillende vegger, mellom naboleiligheter, er det dobbel gips dvs. 26 mm og også stålstender. Det beste er å bruke gipsplugger, kalt Mollyplugger, for å få tilstrekkelig feste. Dette gjelder særlig hvis det er snakk om tyngre gjenstander.

Vi anbefaler sterkt at du ikke spikrer eller borer i veggene som tilhører baderommet uten å ha konsultert med vaktmesteren. Bak disse veggene går det mange rør og du risikerer å få en vannlekkasje hvis du ikke er forsiktig.


Denne siden ble sist oppdatert: mai 2017